בניית אתר אינטרנט לעסקים

3 יתרונות של קידום אורגני על פני קידום ממומן

כל מי שמנהל עסק ולמד להכיר את הכוח העצום של מנוע החיפוש בהזרמת תנועת גולשים ממוקדת ואשר הביעה מיוזמתה עניין במוצר או שירות, ניצב בפני דילמה זהה: האם כדאי להשקיע את המשאבים ביצירת מודעות פרסום שיהוו תשתית ליצרת קמפיין קידום ממומן, או לבנות תוכנית עבודה סדורה לקידום אורגני של עמודי האתר בדפי תוצאות החיפוש?

ברור מאליו, שכל עסק מתחיל את המסע הזה בבחירת הערוץ המתאים לו ביותר לשיווק העסק מנקודת מבט שונה: חלק מן העסקים הינם עסקים חדשים שלא התנסו מעולם בקידום אורגני או ממומן לעסק, אחרים ניסו אחד או יותר מן הערוצים ונכוו, חלק חוו הצלחה מסוימת וישנם גם עסקים ותיקים שמעוניינים ביצירת ליין חדש של מוצרים ומתלבטים כיצד לשווק אותם.

במאמר הזה ננסה להציג שלושה מן היתרונות שיכול לספק ערוץ הקידום האורגני על ערוץ הקידום הממומן.

יתרון ראשון של קידום אורגני על פני קידום ממומן: בניית סמכות

מי שעשה במהלך חייו שימוש במנוע החיפוש של גוגל, מכיר ודאי, שני סוגים עיקריים של תוצאות חיפוש המוצגות בדף התוצאות עבור שאילתא שביצע הגולש: תוצאות ממומנות ותוצאות שהן לכאורה טבעיות. כצרכנים דיגיטליים מנוסים, למדנו עם השנים, למקד את תשומת הלב בתוצאות הטבעיות, ולהתעלם, לפחות באופן חלקי, מן התוצאות הממומנות.

הסיבה לכך היא פשוטה: תוצאות החיפוש הטבעיות נתפסות בעיננו כתוצאות לגיטימיות, שגורם אובייקטיבי שיש לו אינטרס לעשות זאת בצורה איכותית, סינן אותן עבורנו. הכוונה היא, כמובן, למנוע החיפוש. כלומר, אם מנוע החיפוש החליט עבורנו שעמוד אתר אינטרנט מסויים הוא ראוי להצגה בעבור שאילתת החיפוש שלנו, הוא ככל הנראה, כך לפי מנוע החיפוש, צפוי לתת מענה לשאילתא שביצענו, הוא ככל הנראה גם בטוח לשימוש ומהימן.

לעומת זאת, הרבה מן הגולשים נוטים להתעלם מתוצאות החיפוש הממומנות מתוך הבנה שמישהו שילם על מנת להופיע במיקומים האלו, ולא נדרש בהכרח לייצר מענה איכותי לשאילתא שביצעו.

התופעה הזאת מייצרת, למעשה, תכונה חשובה ביותר עבור אתרים המופיעים במיקומים גבוהים בתוצאות דפי החיפוש: סמכות. אתרים אשר מדורגים טבעית נתפסים בעיננו הגולשים כאתרים סמכותיים יותר, ומהימנים יותר.

יתרון שני של קידום אורגני על פני קידום ממומן: בניית נכס דיגיטלי מניב

יתרון נוסף שמספק ערוץ הקידום האורגני על ערוץ הקידום הממומן הוא היכולת לבנות, לאורך זמן, נכס דיגיטלי מניב, שניתן לנצל לצורך הגדלת ההכנסות הפסיביות של העסק. נכון, תהליך קידום אורגני הוא לרוב תהליך ממושך, אך במהלכו, ובניגוד לתהליך הקידום הממומן, אנו מגדילים ומגבירים את הסמכות של העסק, ומשיגים תוצאות לא באופן זמני, אלא לאורך זמן.

לאחר שאתר האינטרנט שבחרנו לקדם בצורה אורגנית משיג את יעדיו וממוקם במיקומים גבוים עבור שאילתות החיפוש הרלוונטיות, ניתן לעשות בנכס הדיגיטלי הזה אוסף גדול של שימושים: ראשית ניתן למכור את האתר לגורם אחר, כדי שזה יהנה מן ההכנסות שהנכס הזה מניב. מובן שההכנסות העתידיות האלו צריכות להיות משוקפות בתמחור הנכס. שנית, ניתן להשכיר את הנכס הדיגיטלי המקודם לתקופת זמן קצובה, שבה התנועה האורגנית שמגיעה לאתר תוכל לשמש את השוכר. שלישית, ניתן למכור לידים מטוייבים מן האתר, לבעלי מקצוע המספקים שירותים בתחום, ואינם מעוניינים להשקיע זמן ומשאבים בבניית אתרים או נכסים דיגיטלים משלהם.

יתרון שלישי של קידום אורגני על פני קידום ממומן: הימנעות מקליקים של מתחרים

אחת התופעות המאתגרות ביותר איתן נאלץ להתמודד כל מי שבוחר לקדם את אתר האינטרנט שלו באמצעות אפיק הקידום הממומן, היא תופעת הקליקים המזוייפים. בתחומים המתאפיינים ברמת תחרות גבוהה, ניתן למצוא לא אחת בעלי מקצוע מתחרים אשר נוהגים להקליק על התוצאות הממומנות של העסקים בהם הם מתחרים, במטרה ברורה לנצל את תקציב הפרסום שלהם לשוא, למנוע הגעת לקוחות איכותיים לעסק המתחרה, ולבזבז לעסק המתחרה משאבים רבים.

גוגל אמנם נלחמת בתופעת הקליקים המזוייפים, אולם גם גוגל באמצעות הכלים העומדים לרשותה, איננה יכולה להתמודד עם התופעה בצורה מוחלטת.

לעומת זאת, תהליך קידום אורגני נהנה משקט יחסי בגזרה הזאת. קליקים של גולשים, גם אם הם המתחרים הישירים של העסק, אינם עולים לבית העסק דבר. התנועה האורגנית לאתר העסק היא חינמית בהקשר הזה שלא קיים קשר ישיר בין ההקלקה של גולש על תוצאת החיפוש לחיוב בית העסק.

בצורה כזאת, מספק תהליך קידום אורגני מטריית הגנה לעסקים הרלוונטים דווקא בתחומים המתאפיינים ברמת תחרות גבוהה.

לסיכום

הן בתהליך קידום ממומן והן בתהליך קידום אורגני ישנם לא מעט יתרונות וחסרונות שעל בעל העסק לקחת בחשבון לפני ההחלטה על הקמה וניהול של קמפיין. שלושה מן היתרונות המרכזיים של קידום אורגני על פני קידום ממומן הם בניה מדורגת של סמכות עבור העסק, היכולת להקים נכס דיגיטלי מניב, וכן היכולת לנהל את תקציב השיווק מבלי להתמודד עם תופעת הקליקים המזוייפים של המתחרים.