בקידום אתרים

 3 הפרמטרים החשובים ביותר בקידום אתרים

 3 הפרמטרים החשובים ביותר בקידום אתרים

גוגל טוענת שיש אינספור פרמטרים שמשפיעים על המיקום של אתרי אינטרנט בתוצאות ואלו משתנים כל הזמן ללא הרף. מסיבה זו, בתיאוריה אמור להיות כמעט בלתי אפשרי לקדם אתרים באפקטיביות כשיש כל כך הרבה משתנים בלתי ידועים. בפועל הקטגוריות הראשיות של הפקטורים החשובים ביותר ידועים. דוגמה לקטגוריות כאלו הן תוכן, קישורים חיצונים ופנימיים, חווית שימוש, פרמטרים טכניים של האתר עצמו ועוד.

הרוב המוחץ של השינויים שגוגל מבצעת לא משפיעים בצורה חדה על התוצאות או משפיעות רק על אתרים בנישות ספציפיות (לדוגמה, אתרים רפואיים), אך מדי פעם חל שינוי גדול שמשפיע על אחוזים משמעותיים יותר מן התוצאות בדמות שינוים לאלגוריתם קיים או אלגוריתם חדש יחסית. יש להבין כי גם שינוי של 4% יכול לעורר זעזוע גדול מאוד בנושאים תחרותיים, במיוחד אם חלק גדול מן המתחרים משתמשים בשיטות מלוכלכות משהו.

האלגוריתמים הידועים ביותר בהקשר הזה הם פנדה ופינגווין אשר נועדו לזהות ספאם הקשור בתוכן וקישורים באופן הרבה יותר חד ומדויק מאי פעם. הם אמנם לא שינו את העקרונות על פיהם מקדמים אתרים, אך הפרו את האיזון הקיים ולכן גרמו להרבה אתרים לצנוח בדירוגים ולאחרים לעלות. גוגל כמובן המשיכה לשפר ולעדכן אותם במשך מספר פעימות שגרמו לזעזועי משנה, אך כיום הם משולבים באלגוריתם הראשי בצורה הדוקה יותר.

אם צריך לסכם, כאשר מדברים על קידום אתרים אורגני, אלו הם שלושת הפרמטרים החשובים ביותר כיום :

1.תוכן

2.קישורים

3.Rankbrain (אינטליגנציה מלאכותית שעושה שימוש בלימוד מכונה)

תוכן

כולם יודעים שהתוכן של האתר הוא אחד הדברים החשובים ביותר עבור האלגוריתם של גוגל כאשר הוא מעריך את הרלוונטיות של כל דף לשאילתה שהמשתמש מקליד. יחד עם זאת, הגישה שלנו לתוכן השתנתה לא מעט בשנים האחרונות: בעבר היה מקובל לקחת רשימה של מילות מפתח חשובות (מה שהגולשים למעשה מחפשים) ולשלב אותן כל מספר שורות בתוכן בצורות דומות מאוד. חלק מהתכנים היו אפילו מועתקים מאתרים אחרים או משוכתבים מחדש בשינויים קלים.

כיום היכולת של גוגל לזהות מניפולציה על שילובים של מילות מפתח ("דחיסת מילות מפתח") והעתקות שונות של תוכן היא הרבה יותר גדולה מפעם ולכן תוכן כזה לא בהכרח יהיה אופטימאלי לגוגל, ולמעשה עשוי להוריד את הדירוגים של האתר.

לכן, השאיפה של רוב האתרים צריכה להיות איכות על פני כמות, גם אם יש להשקיע בכך יותר זמן ומשאבים. תוכן מושקע שכתוב בצורה איכותית לא רק עוזר לדירוגים, אלא גם נראה טוב ומקצועי יותר, מה שיכול להיות קריטי עבור מוצרים ושירותים שרוצים להדגיש את הבידול שלהם לטובת המתחרים.

אגב, למרות שהתוכן שהכי קל לגוגל לעכל הוא תוכן טקסטואלי, היום גם החשיבות של תמונות וסרטונים עלתה מאוד, ויש אמצעים שונים המאפשרים להנגיש אותם עבור גוגל. לדוגמה, באמצעות הוספת תגי תיאור לתמונה או כתוביות לסרטונים. הנגשה כזו גם הופכת את האתר לידידותי יותר עבור בעלי מוגבלויות כמו למשל כבדי ראייה או שמיעה, כך שהאתר מרוויח מכך פעמיים (ובמקרים מסוימים ההנגשה מחויבת בחוק).

קישורים

קישורים נחשבים ובצדק לפקטור החשוב ביותר בקידום אתרים, ומהבחינה הזו לא הרבה השתנה מאז הקמתה של גוגל. הרעיון שעומד מאחורי דירוג באמצעות קישורים הוא שאם אתר א' מקשר לאתר ב', הדבר דומה לאדם שממליץ על אדם אחר ולכן מחזק את המוניטין שלו.

בפועל הדברים קצת יותר מורכבים מכך והאלגוריתם המקורי של גוגל שעשה מהפכה בחיפוש היה למעשה נוסחה מתמטית שכאמור  שונתה והורחבה מאז אלפי פעמים.

אבל כפי שאתם יכולים לנחש, גם על קישורים קל מאוד לעשות מניפולציה. מניפולציות כמו החלפת קישורים, יצירת קישורים בין כמה אתרים של אותו מקדם וגם קניית קישורים בכסף עדיין מקובלות בתחומים מאוד תחרותיים, אך גוגל מצדה לא נשארת חייבת ומשלבת עדכונים חדשים שמורידים את הערך של קישורים כאלו או אפילו פוגעים באופן ממוקד במי שעושה בהם שימוש.

מכיוון שיצירת קישורים מכוונת אסורה על פי גוגל, בדרך כלל משתמשים בביטוי המכובס "בניית קישורים" (Link Building). המטרה היא לשלב קישורים שיפנו לאתר היעד מעמודים שיש בהם תוכן איכותי עד כמה שניתן מכיוון שבסופו של דבר קישור הוא חלק מהתוכן וגוגל בוחן כל קישור כחלק מהתוכן והתבנית של ההעמוד בו הוא נמצא (זו גם הסיבה שרשימות קישורים בתחתית האתר כבר לא עובדות כמו פעם).

יש גם להקפיד על כך שהטקסט שמרכיב את הקישור יהיה רלוונטי. הרבה פעמים קורה שמקדמים ביטוי שבנוי משתיים או שלוש מילים שלא בהכרח מתחברות ביחד, אבל הגיוני לבצע עליהן חיפוש. לדוגמה, "סוכנים ביטוח". אם נשים את קישור עם הביטוי הזה בתוך משפט, הוא לא יישמע טוב והאלגוריתם של גוגל עשוי לזהות את זה. לכן, עדיף להשתמש בביטוי כמו "סוכנים לביטוח" או "סוכני ביטוח" גם אם זה לא הביטוי הספציפי שאנחנו רוצים לקדם. גוגל יכול בדרך כלל לזהות ביטויים דומים מאוד, ונגיע לכך מיד כשנדבר על Rankbrain…

טקטיקה נוספת ליצירת קישורים היא באמצעות משיכה של עמודים אחרים שיקשרו אלינו. זו הדרך האולטימטיבית ליצור קישורים מכיוון שאנחנו לא מעורבים בכך, אך היא גם הקשה ביותר לביצוע מכיוון שאנחנו צריכים למשוך מישהו שיש לו אתר ולא סתם גולש שאולי הגיע בכלל מפייסבוק. לרוב עושים זאת באמצעות השתתפות פעילה בקבוצות של אתרים בנושאים הקרובים אלינו כמו למשל רשת של בלוגים ויצירת מוניטין. אפשר גם לקשר לבלוג או אתר ספציפי נחשב על מנת למשוך את תשומת ליבו של מי שקישרנו אליו ("פינגבק").

Rankbrain

"ראנקבריין" הוא אלגוריתם (או תת אלגוריתם) חשוב מאוד כיום בגוגל. למעשה מדובר בסוג של אינטליגנציה מלאכותית שיודעת לזהות הקשרים בין מילים וביטויים. לדוגמה, הוא יכול לדעת שאוגר הוא סוג של מכרסם או שירושלים היא בירתה של ישראל. באופן זה, גוגל כבר לא צריך להסתמך בהכרח על השאילתה המדויקת שהמשתמש מקליד, והוא יכול לספק לו תוצאות נוספות שאולי יענו בצורה הרבה יותר טובה על השאלה שלו. לפי ההערכות, לפחות 10% מהשאילתות מנותחות באמצעות ראנקבריין וגוגל בעצמה מסרה שהוא האלגוריתם השלישי בחשיבתו.

באמצעות ראנקבריין, גוגל יכול לענות על שאלות שהגולשים שואלים  כמו למשל "איזה משקה נמכר בפחיות אדומות" (קוקה קולה…). שאלות כגון אלו תופסות חלק גדל והולך מהחיפושים בו. מבחינתה של חברת גוגל, אם היא תוכל לענות על השאלות הללו כבר בתוצאות החיפוש, הגולש יבלה יותר זמן באתרים שלה וייחשף ליותר מודעות (מהן היא עושה את הכסף הגדול).

מבחינת בעלי האתרים אלו כמובן לא חדשות משמחות, אבל חשוב לזכור שגוגל מציג בדרך כלל תשובות קצרות של כמה שורות לכל היותר. פה אפשר לנצל את המומנטום ולכתוב תכנים ארוכים ומפורטים שיגרמו לגולש לרצות ללחוץ על הקישור שגוגל בדרך כלל מציב ליד התשובה.

חשוב להדגיש שכרגע התשובות והשאלות מופיעות בעיקר בחו"ל וגוגל עדיין די מוגבל בניתוח של השפה העברית. למרות זאת, עדיף לאמץ טכניקות כתיבת תוכן כאלו כבר עכשיו ולצבור יתרון על גבי המתחרים.